PER AMOR AL CINE VOL. II : DEL REVÉS

“Yo soy Alegria. Ellos son Tristeza, Asco, Ira y miedo.

Somos las emociones de Riley. Somos quienes hacemos que Riley, sea Riley.”

 

Si encara no heu anat al cinema a veure-la, us recomanem que deixeu de llegir i compreu les entrades per gaudir de la pel·lícula, mereix molt la pena. Després, ja podreu tornar a obrir aquest article i acabar de llegir per entendre millor el que heu vist, esperem que també mereixi la pena.

ALERTA! CONTINGUT AMB SPOILERS (no és broma, quedeu avisats)

La nova pel·lícula de Pmaxresdefaultixar ens endinsa en la ment d’una nena, Riley, i ens ensenya com funciona la ment amb l’ajuda de cinc personatges, que són 5 de les 6 emocions bàsiques: Alegria, Tristesa, Fàstic, Ira i Por. Junt amb aquests personatges, descobrim no només com es relaciona la Riley amb el món i com va creixent, si no també la importància de les emocions per fer-ho. I en aquest article, intentarem explicar alguns conceptes que apareixen al llarg de la història. Però, anem per parts.

QUIN ÉS LARGUMENT?

Riley Anderson és una nena de tan sols 11 anys, que viu feliç amb la seva família i amics a Minnesota. Fins que un dia, aquesta felicitat es veu interrompuda per la mudança de la família a San Francisco. Aquest canvi en la rutina familiar, provocarà efectes devastadors i alhora un punt d’inflexió a la pròpia Riley. No aconsegueix integrar-se en la nova escola, no acaba d’acostumar-se a San Francisco, tot plegat fa que estigui perdent l’alegria que tant la caracteritzava.

Mentrestant, en el seu interior Alegria i Tristesa abandonen la seu central de les emocions per accident. Resten perdudes en la immensitat de la ment, intentant trobar la manera de tornar a la seu central, recuperar el control  i poder així ajudar a la protagonista.

Quan les emocions cobren vida

La pel·lícula dóna vida a cinc de les sis emocions bàsiques. I quines són les aquestes? Alegria, tristesa, fàstic, ira, por i sorpresa. Al film només  hi apareixen cinc, Paul Eakman, psicòleg assessor de l’equip de Pixar, explica que l’emoció sorpresa va ser descartada, perquè és una emoció que tan sols dura un parell de segons, apareix puntualment per orientar  la atenció, i quan aquesta està en l’estímul, ja deixa pas a la resta d’emocions.

Que vol dir tot això?

Potser us estareu preguntant que vol dir emoció? Què és emoció innata? Només hi ha sis emocions? Poc a Poc.

EMOCIO copia

Però, per entendre-ho, el millor és experimentar-la. Recordeu viure alguna emoció intensa recentment? Com la por davant el perill d’un accident, la ira davant d’una situació injusta o l’alegria pel naixement d’un fill. Una emoció s’activa a partir d’un esdeveniment o també anomenat estímul,  la percepció del qual pot ser inconscient o conscient. L’estímul pot ser intern, dolor de queixals o extern, guanyar un partit; actual, passat o futur; real o imaginari.

Les emocions són innates. Ja ho va defensar Darwin a la tesi l’expressió de les emocions en els animals i en l’Home. I queda molt clar al néixer, el primer que fem al entrar a aquest món es donar la benvinguda amb un plor, i en el bressol només fem que somriure. I ningú ens ho ha ensenyat! A la pel·lícula, aquest moment d’entrada està protagonitzat per Alegria, que és la primera que apareix en escena, i segons més tard apareix Tristesa i les demés.

Totes les emocions són importants.

5 emocions

L’ALEGRIA  és la que s’encarrega de mantenir a la Riley optimista i sempre de bon humor, la que permet veure sempre la part positiva de les seves situacions. De repetir conductes que han estat positives i veure els reptes com oportunitats.

A la TRISTESA, la tenen marginada, l’adverteixen de que no toqui res i no faci res. Però, en realitat, té un paper fonamental en el nostre creixement. És l’encarregada de dedicar-nos temps a nosaltres mateixos, de pensar en els canvis, és la que ens reintegra després d’un esdeveniment negatiu. Es pot veure clarament al final de la pel·lícula.

FÀSTIC és l’encarregada de que l’ aparença de la Riley sigui la correcta. El seu nivell d’exigència és molt alt. Gràcies a aquesta emoció anem ben vestits, mengem coses en bon estat i no desentonem.

POR és l’ instint de supervivència. Ell decideix on està el límit entre la zona de seguretat i el perill, calibra possibles desastres, manté a Riley alerta. Sempre està calibrant els possibles desastres, calcula els riscos i perills que poden tenir les activitats de la nostra protagonista.

IRA explota quan les coses no surten com ell espera, no té molta paciència amb els contratemps. La ira és la que defensa la nostra propietat i els nostres sers estimats. La ira entra en joc quan els nostres límits es veuen vulnerats. Defensa la nostra integritat i coherència.

Al llarg de la pel·lícula apareixen altres personatges i altres racons de la ment. A Del revés, podem endinsar-nos en la ment, ja que d’una manera metafòrica podem viatjar per la infantesa de la Riley i podem veure com es van formant els seus records o com va evolucionant la seva personalitat.

A continuació seguim desgranant.

US HEU PREGUNTAT QUÈ ENS DEFINEIX?

Seguiu llegint, i potser respondrem junts aquesta pregunta.

RECORDS, ILLES DE PERSONALITAT, IMAGINALANDIA, SUBCONSCIENT, LA FÀBRICA DELS SOMNIS, MAGATZEM DE MEMÒRIA A LLARG TERMINI, PENSAMENT ABSTRACTE, FORMACIÓ DE CREENCES I OPINIONS.

QUÈ SÓN ELS RECORDS?

Els records són les esferes lluminoses que canvien de color en funció de l’emoció que tenia més rellevància en el moment de creació d’aquell record. I es que4-Recuerdos_ampliacion les emocions influeixen en la formació dels nostres records, aquests seran més intensos com més intenses siguin les emocions. No recordeu quan veu aprovar l’últim examen de la facultat? El naixement del vostre primer fill? Quan els recuperem, som capaços d’explicar amb detall el que estàvem fent, quina música sonava a la ràdio o quina olor predominava en l’ambient. Aquests records s’afermen en la nostra memòria perquè defineixen part de la nostra existència,  són els records essencials de la pel·lícula. Aquestes imatges emmagatzemades, configuren la nostra identitat, el que som i la manera de veure’ns a nosaltres mateixos. I s’aferren tant fort, perquè porten una emoció positiva o, a vegades, negativa, associada, és ella qui governa la selecció dels esdeveniments. En resum, les emocions tenen un paper fonamental en la memorització i construcció de la nostra identitat.

I LES ILLES DE LA PERSONALITAT?

A la pel·lícula els records essencials construeixen les illes de personalitat. Què vol dir això? És una representació metafòrica de com una vivència important, passa a ser un record molt fort i canvia la nostra manera d’actuar. Les nostres aficions, els nostres gustos, les nostres fites, configuren  poc a poc la nostra personalitat i aquesta va evolucionant a mida que anem creixent i anem madurant, per això les illes s’esfondren, perquè els gustos poden canviar i les vivències ens van canviant.

El SUBCONSCIENT està vigilat per dos policies, ja que l’han representat com una gran presó. Aquí estan presos les pors i traumes de la infància de Riley, com el pallasso d’una festa d’aniversari o l’aspiradora de la seva avia. A grans trets,  el subconscient són processos mentals no percebuts conscientment, però que poden influir en el nostre caràcter i en la nostra manera de fer, es podria definir com la ment emocional.

Els  SOMNIS són pel·lícules elaborades per una companyia de cinema, al més pur estil Hollywood. Amb les vivències d’aquell dia, els pensaments, les pors més amagades, les inquietuds, els records i de més, els guionistes confeccionen el guió i personatges inversemblants  per obtenir l’entreteniment esperat per una llarga nit màgica de la protagonista.

La MEMÒRIA A LLARG PLAÇ és com un gran magatzem de prestatgeries laberíntiques. Cada nit inside-out-76quan Riley s’adorm, els records s’envien allà i aquests poden ser recuperats o enviats a l’oblit per sempre. A la pel·lícula hi ha un parell d’escenes molt gracioses i gràfiques en aquest sentit, una d’elles és quan dos operaris agafen els records grisos que ja no són útils per desfer-se’n, com el nom del president dels EEUU o les classes de piano, tot i que rescaten només “Para Elisa de Bethoven i el ritme de l’anunci Tripledental.

Un lloc molt especial és IMAGINALANDIA. El lloc de la ment on tot és possible. Aquí apareixen pastissos gegants de galeta, la ciutat de núvols de sucre, castells de cartes… En aquest cas, està fortament desenvolupada perquè Riley té 11 anys, a mida que ens anem fent grans, en funció de la nostre personalitat i si som més somniadors o no, estarà més o menys desenvolupada. La imaginació al poder, diuen!

I lAMIC IMAGINARI  de la Riley, en Bing Bong, una barreja d’ós, elefant, dofí, cua d’ós rentador… de color rosa, fet de cotó de sucre i que plora caramels. Que poc a poc va quedant en un tercer pla, fins que queda en el oblit. Quins records ens va portar veure’l, molts segur que havíem oblidat el nostre.

Les CREENCES I OPINIONS passen desapercebudes a la pel·lícula, les troba alegria al tren. És el toc graciós del moment i està bé que no li dediquin més temps, però tenen un paper important en la nostra vida. Les creences són aquells pensaments que guien la nostra conducta, són el que anomenem “veritats absolutes” en les que creem cegament, perquè nosaltres li donem aquesta importància i que canvien quan nosaltres deixem de donar-los aquest valor.

I QUAN CREIXEM… QUÈ PASSA?

A mida que anem creixent, ens anem relacionant més amb l’entorn i això fa que anem desenvolupant altres emocions i anem interaccionant emocions. Si recordeu bé una de les escenes finals de la pel·lícula, les esferes lluminoses són de diverses tonalitats, ja no són d’un únic color com al principi.

Al film hi podem veure l’etapa infantil de Riley i com fa el pas a fer-se gran. Aquest pas no el pot fer sense fer el dol que es presta. No te motius per estar feliç, ha perdut tot el que coneixia, la casa, les seves amigues… i aquests sentiments cal que els expressi i els comparteixi amb els que estima.  En el tancament d’etapes per anar madurant, Tristesa té un paper fonamental. És la que permet a la protagonista valorar i reflexionar sobre els canvis que ha de fer abans de  fer-se gran, és la que permet fer el dol per poder situar els canvis, la que permet viure les pèrdues per tancar el procés. Un cop assumeix aquest canvi d’etapa, l’ordinador central s’amplia i s’afegeixen més botons, on destaca un de nou i més gran anomenat Pubertat

 

I JA ESTÀ? AIXÒ ES TOT?

Òbviament, no. Si has vist la pel·lícula, segurament en algunes escenes t’has sentit identificat. De ben segur, que en l’escena de la seu de control dels pares no has pogut evitar somriure i potser en algun moment se t’ha saltat la llagrimeta… Esperem que sí.

I hauràs pogut observar com depèn de la persona, tablerohi ha una emoció que té el control de l’ordinador. A la Riley el control el té Alegria, a la mare Tristesa i en el pare qui controla és Ira. Perquè? Doncs la Riley és una nena optimista i sempre de bon humor, la mare té un rol de sempre estar alerta, de preocupar-se, en canvi el pare té un rol més temperamental i de més acció i per això és Ira qui el controla. Això ens ajuda a comprendre millor la teoria de la ment i veure que davant d’una mateixa situació, cada persona pot sentir emocions diferents i prendre altres decisions. Cal recordar que ,a part de les emocions també influeixen les nostres experiències i el pensament lògic.

Quina et domina a tu?

Les emocions estan en el teu interior i això no es pot negar, però tampoc ocultar. Què vull dir? Que les emocions cal escoltar-les, cal prestar-les l’atenció que es mereixen i totes són importants sense excepció.

El bon desenvolupament de la teva intel·ligència emocional no és fàcil ni ràpid, és una feina de llarga durada, que si no l’has posat en pràctica ja, t’animo a fer-ho!. I alguns resultats els podràs obtenir d’immediat, veuràs que et comunicaràs millor, perquè entendràs millor a l’altre persona, veuràs amb un altre perspectiva les coses, tindràs una millor relació amb el que t’envolta i amb qui t’envolta, viuràs molt millor.

I Només fent una cosa: ESCOLTANT LES TEVES EMOCIONS.

 

 

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s